News Ticker

Compromisurile informației de fast-food

Ronald-McDonald-Reads-About-The-Female-Anatomy

În ultima vreme am observat că deviza românului este supraviețuirea. Fac orice, oricum pentru a ajunge cu bine la ziua de mâine. Presiunile vin ca niște tânțari agasanți din toate direcțiile, atacând și lasându-i pe oameni obosiți și oarecum resemnați că oricum dacă omoară unul, o să-i cânte la înmormântare încă o sută. Probabil că din acest motiv s-a ajuns și la tipologia de persoană fast (food) creative, productive, delivering. În media, cel puțin, unii au început deja să aștepte înfrigurați coliva printului, online-ul pare să-și fi adjudecat statutul de rege suprem în junglă cu ale sale articolașe facile, de câteva rânduri, luate dintr-o parte și alta, amestecate, frâmăntate și postate cu mândrie pe paginile virtuale frumos colorate. Dacă pe parcurs s-a realizat o trecere de la jurnalismul de tip documentar, obiectiv, de introspecție, la jurnalismul de opinie unde deja forumul s-a mai lărgit, s-a ajuns în cele din urmă la jurnalismul scris de tip știre-radio, fițuică. Cutare a făcut cutare lucru, s-a întâlnit cu alt cutare, sfârșit. Aplauze. Simplu, la obiect, la subiect, la curent, la mai mare! Nu mai mult de trei paragrafe unde se repetă în textul principal de 2-3 ori ce e scris în titlu și șapou pentru că altfel cititorul se va plictisi. Acest cititor nu mai are timp și chef să mai răsfoiască o carte o dată la 2 ani, d-apoi un articol de 2500 de semne (cât o pagina A4). Să stăm bine să ne gândim, dacă scriem 5 articole din astea pe zi/om, toată lumea va fi fericită, redactorul că are de lucru într-un domeniu suprasaturat de jurnaliști și oameni de comunicare, directorul site-ului că își face trafic și mai atrage și niste reclame amețite și enervante la care cititorul va căuta cu disperare butonul X pentru a le stinge, grăbit-grăbit să-și ia porția zilnică de informație concretă, materială: astăzi va ploua, mult, la cinematograful x rulează filmul y, în Senat oamenii s-au pălmuit, astăzi va fi soare, mult. 

Nu mai cumpărăm reviste și ziare pentru că trebuie să dăm bani pe ele și ele nu sunt mereu updatate cu materiale de ultimă oră, trebuie să aștepți câteodată o lună până iese de la tipar un număr nou al publicației, pe online totul e gratis și e de acum, este apanajul prezentului. Pentru că nouă ne place să trăim clipa, atunci când timpul e cel mai gustos, fiindcă e cald, zemos și efervescent, nu momentul distanțării sățioase și reflexive, atunci când în viitor informația e rece și tare ca piatra sau ne nu interesează câtuși de puțin momentul producerii, punctul de pornire, cauza pentru care simțim acum atât de puternic ceea ce se întâmplă în și cu prezentul nostru.

Suntem la curent, suntem în moment, facem compromisuri. Alegem frânturile și fragmentele, frimiturile care ne îndestulează pentru câteva ore sau o zi, în loc să ne dorim să cunoaștem pasul următor sau cel trecut, oamenii care au atâtea povești de împărtășit, care ne-ar putea fi călăuze și clipe de inspirație. Care ne-ar încălzi sufletul, nu numai stomacul. Dar pe un om nu îl poți ști cu adevărat în 5 rânduri, nu îl poți înțelege nici în 4 pagini, dar parcă se pot strecura mai multe vorbe și mai multe idei cu potențial lecuitor sau critic într-un material care este îndelung gândit, în care întrebările nu vin fără documentare ca pe o bandă rulantă, iar răspunsurile bune se lasă îndelung așteptate, în care omul a fost lăsat să respire și să se închine.

Eu, poate din naivitate, cred încă în acei cititori cu răbdare, care își trăiesc prezentul cu dorul trecutului și cu ambiția și cu îndărătnicia ce vin odată cu viitorul, care, mai presus de orice trăire hedonistă, vor să deguste, nu să devoreze informația. Cred și în acei redactori și jurnaliști care își doresc o clipă de liniște pentru a se putea bucura de materialul la care lucrează și de personajele cu care conversează. Acele momente care îi vor ajuta să-și redescopere scriitura.

Două exemple extrem de grăitoare despre viitorul presei, de o parte și alta a baricadei:

1. Pesimist 

2. Optimist

Anunțuri
Despre andreeadanescu (46 de articole)
Media & Public Relations on the serious times, lover of beautiful things on my free time.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: