Ticker știri

Răzvan Pascu, cu luciditate despre turism și alți demoni

Razvan-Pascu

“Ar trebui să-i mulţumim lui Bram Stoker că a scris cartea Dracula, e cel mai puternic brand de ţară pe care îl avem astăzi în lume.”- Răzvan Pascu

Sunt unii dintre noi care, atunci când pornesc la drum lung, îşi pregătesc temeinic valiza şi biletele de avion cu mult timp înainte de a se vedea decolaţi. Alţii preferă neprevăzutul şi aventura, se îmbarcă în călătoria vieţii, cărând aproape nimic în buzunare, trăind şi respirând de pe o zi pe alta, dintr-o parte şi alta a lumii. Însă, mai mult sau mai puţin, toţi avem nevoie de mici sfaturi de supravieţuire în jungla urbană sau chiar în cea autentică pentru a putea găsi cea mai bună variantă de călătorie pentru fiecare.

Răzvan, prin blogul său de turism, este un astfel de ghid-sfătuitor-antreprenor care, pentru mulţi dintre noi, a devenit chiar primul pas de documentare înainte de a pleca undeva. Povestea lui a umplut deja multe pagini, a ajuns în 4 ani un nume în industria turismului din România, atât prin blogul său de impresii de călătorii pe care le-a transformat într-o afacere , cât şi prin consultanţa pe care o oferă marilor operatori de turism din România şi din străinătate (prin agenţia Travel Communication Romania). Să descoperim prin Răzvan, aşadar, care este ecuaţia perfectă a turismului.

Turism şi politici binevenite şi îndelung aşteptate

Cambodgia

Probabil că, având un palmares atât de cuprinzător, primul lucru care mă miră este de ce nu s-ar apuca Răzvan de o carieră politică în domeniul turismului – pare a fi locul unde se simte o lipsă acută de oameni vizionari sau măcar de unii care au călătorit în mai multe ţări, în afara României şi a Bulgariei, având ocazia de a vedea cum funcţionează acest mecanism şi în alte zone. Nici măcar Parisul şi New Yorkul nu au devenit faimoase peste noapte. “N-aş intra niciodată în politică, dar dacă aş fi, în mod ipotetic, ministrul Turismului, aş lupta să construiesc un brand de ţară adevărat, aş lăsa deoparte, de exemplu, litoralul românesc, unde nu cred că putem concura nici măcar cu bulgarii, d-apoi cu grecii şi turcii, şi m-aş axa foarte mult pe Delta Dunării şi pe Transilvania, cea din urmă o regiune despre care alte ţări o consideră ca pe o parte independentă de România”. Mă gândesc că poate este o problemă de mentalitate la mijloc, România nefiind niciodată în istoria ei o destinaţie turistică de tradiţie. Îmi confirmă: „Noi am avut dintotdeauna mai mult turism intern. Dar, din punctul de vedere al organizării, am observat că nu există o continuitate în planuri politice şi administrative, toţi vor să facă lucruri noi, dar nu apucă să le vadă înfăptuite pentru că după un timp sunt schimbaţi cu alţii care vor la rândul lor să facă altceva, şi aşa se reia cercul vicios.”

Aşadar, ar mai rămâne întrebarea de ce am mai apela la ajutorul unui agent de turism, mai ales în epoca online-ului, când te poţi descurca atât de uşor pe cont propriu în organizarea concediului? Răzvan îmi explică mai pe îndelete că sunt încă suficiente motive să o facem: “Eu apelez în continuare la agenţii pentru că sunt mult mai sigure; dacă te duci pe cont propriu poţi avea parte de surprize neplăcute. Mi s-a întâmplat să ajung în Thailanda şi să găsesc hotelul overbooked, dacă plecam prin agenţie, nu păţeam asta. În mod ideal, în orice agenţie de turism există oameni care au testat anumite locaţii în prealabil în timpul info-tripurilor pentru a putea face recomandări. Există şi operatori de turism care au o reputaţie foarte proastă, de pildă, acea agenţie care i-a uitat pe oameni în Turcia şi care apoi a dat faliment şi s-a desfiinţat, dar iată că am descoperit-o din nou anul ăsta la târguri de turism, sub alt nume. Legislaţia e de vină în aceste cazuri, pentru că permite oricui să-şi deschidă o agenţie de turism fără a avea asigurări suficiente.”

Un brand de ţară controversat

Sunt curioasă să văd dacă a sesizat totuşi un proiect bun care să ne fi meritat banii şi să aducă şi oarece faimă pentru turismul românesc. Răzvan îşi aminteşte de proiectul Dracula Park, început de ministrul Turismului de pe vremea aceea, Dan Matei Agathon. “Mi-a plăcut ideea unui proiect care să se concentreze pe un singur brand pentru promovarea României- şi anume Dracula. Deşi mulţi admit că este un subiect tabu pentru noi, că nu e nici măcar un mit care ne aparţine, trebuie să realizăm odată pentru totdeauna că în turism e necesar să vinzi o poveste. De exemplu, am fost la Loch Ness în Scoţia, la vestitul aşa-zis monstru care este o închipuire a cuiva căruia i s-a părut că vede ceva special. Însă vreau să-ţi spun că în locul ăla vin zilnic mii de oameni şi jurnalişti care filmează un mare nimic, găsesc acolo doar un lac şi un castel, ei vin pentru o legendă.”

Probabil îmi povesteşte de acest mit şi pentru că, peste tot pe unde a umblat, aşa cum ni se întâmplă şi nouă, a fost întrebat de Dracula. “Sunt enorm de multe ţări în lumea asta care n-au auzit de România, însă dacă pomeneşti numele de Dracula, imediat li se aprinde beculeţul. Dacă nu ne dăm seama că este un brand de care ne putem folosi, o să facă alţii asta în locul nostru, deja am auzit că, mai nou, s-au apucat bulgarii să-l promoveze pe vampir. Într-un fel, cred că ar trebui să-i mulţumim lui Bram Stoker că a scris cartea despre Dracula, ne-a oferit ceva pe tavă”.

Ecuaţia turismului

Ushuaia

Pentru Răzvan secretul constă în formula: aromă locală + atenţie pentru turişti = succes. “Eu nu cred în ideea de turism de masă pentru România, nu suntem plasaţi geografic unde trebuie. Ca să-ţi dai seama de diferenţă, la Disneyland, au fost anul trecut 16 milioane de vizitatori, la noi a fost 1 milion şi jumătate de turişti străini, dintre care un milion au venit pentru business. Eu aş schimba strategia şi aş pune accent pe tradiţii, pe această combinaţie de culturi – România e un cocktail de ţări şi influenţe”. Soluţia, din perspectiva lui, pare să fie simplă şi logică: “Sunt anumite oraşe din România care ar trebui promovate ca destinaţii de city break-uri, Bucureştiul, Sibiul şi Braşovul. La Bucureşti, de exemplu, trebuie arătată această viaţă de noapte cum nu mai găseşti în alte oraşe din Europa, am veni cu ceva nou pe piaţă, avem clubbing, cazinouri şi tot aşa. Am citit recent un studiu care spunea că o persoană, înainte de a cumpăra un pachet turistic, consultă cel puţin opt surse, de exemplu, citeşti odată un articol postat despre Delta Dunării pe internet, altă dată într-un ziar, vezi un documentar sau auzi de la un prieten care a fost acolo şi îşi împărtăşeşte experienţele şi, în felul acesta, ajungi să cunoşti ceva despre un loc; trebuie să le inducem şi altora o dorinţă de România.”

Experienţe şi visuri în jurul lumii

Ca turist, eşti de cele mai multe ori prins într-un clişeu, în acea poveste îndelung gândită şi promovată încât uneori te poate împiedica să simţi savoarea locului pe care îl vizitezi. Răzvan îşi ia mereu servicii opţionale în excursii şi alege anumite activităţi care îl ajută să se bucure mai bine de atmosfera locală. “În Cambodgia am luat nişte cursuri de cooking de mâncare tradiţională, în Argentina am dansat tango.”A văzut peste 45 de ţări, cam de pe toate continentele lumii, poate n-a ajuns în Australia sau la Polul Nord, însă sigur a trecut şi el, fiind departe de casă, printr-o experienţă care i-a deschis ochii. Îmi povesteşte: “Când eram în facultate, în vara dinspre anul 2, am intrat într-un program de tipul Work & Travel, în timpul căruia am locuit 5 luni în Scoţia şi puţin în Anglia. Experienţa asta m-a învăţat să fiu responsabil, însă m-a făcut, mai ales, să mă regăsesc într-un loc care a rezonat perfect cu sufletul meu. Lucram în agricultură şi ascultam BBC-ul de la ora 8 dimineaţa când trebuia să mă trezesc, pentru că anunţa mereu ora fixă; îmi plăcea mult că totul era atât de bine organizat, după ceasurile zilei, nu se irosea niciun moment.”

Vietnam, Delta Mekong

Răzvan pare genul de persoană care se simte cel mai bine într-o cultură unde sistemul merge ca uns, unde lucrurile sunt atât de bine aranjate cât să nu-ţi dea prea multe bătăi de cap, în oraşe geometrice unde străzile duc în acelaşi loc. Oare care o fi universul lui preferat din lume? “Eu nu m-aş muta niciodată din România, dar dacă ar fi să plec, cred că m-aş stabili la Londra, e oraşul lumii, la propriu, are cele mai multe limbi vorbite, e un mix de oameni, ai senzaţia că e tot globul într-un singur loc, plus că are o anumită organizare britanică, poate mai interesantă decât cea nemţească. Mie îmi plac oraşele care au fost construite cu cap, unde simţi că lucrurile funcţionează foarte simplu. Eu nu mă pot plimba pe străzi aşa alandala, mi se pare că pierd vremea, am devenit foarte eficient făcând atât de multe lucruri în paralel. Îmi cumpăr mereu un ghid când merg undeva şi ştiu ce urmează să fac în fiecare zi, n-ai să mă vezi stând la o cafenea în Viena şi uitându-mă absent pentru două ore pe stradă, la oameni. Resimt din plin o foame de a vedea cât mai mult.”

 

Anunțuri
Despre andreeadanescu (45 de articole)
Media & Public Relations on the serious times, lover of beautiful things on my free time.

9 comentarii la Răzvan Pascu, cu luciditate despre turism și alți demoni

  1. Da, Răzvan știe ce trebuie să scrie, deci ideea de a avea o carieră ”politică” în turism nu e deloc de neglijat.
    MDRT a plătit mulți bani pentru elaborarea unor studii privind Romania ca destinatie turistica. Pe primul loc se situa numele România, pe locul doi Transilvania!

    Apreciază

  2. Nu numai că ştie ce să scrie, dar cunoaşte şi miezul problemei călătorind şi discutând cu atât de mulţi oameni din domeniu, ceea ce este oricum mai mult decât pot spune cei care stau închişi într-un birou toată ziua şi dau directive.

    Apropo de studiu, poate ar fi cazul să se facă o campanie de informare pentru integrarea, la nivel de imagine, a Transilvaniei în România; nu e prima dată când aud asta, ceea ce înseamnă că e deja un pattern.

    Apreciază

  3. Nu am avut pana in prezent nicio legatura cu turismul (decat faptul ca am fost turist!). In februarie am lansat o carte numita DRACULA Ordinul Iubirii. Acesta a fost primul pas in demararea unui proiect pe care l-am intitulat TURISM DE LEGENDA in care propuneam reinventarea mitului Dracula in spirit romanesc si folosirea acestuia in scopul relansarii turismului. Spre marea mea uimire am fost invitat luni la minister de catre d-na ministru Grapini(foto). I-am prezentat idea mea care as dori sa se concretizeze cu o oferta turistica pe care am numit-o „DRACULA -Vino cu noi in legenda!”. D-na ministru a agreat ideea dar s-a blocat afland ca eu sunt persoana fizica! …Proiectul meu a ajuns la ANTR de unde am primit o adresa intr-un minunat limbaj de lemn !

    Apreciază

  4. Pur si simplu perfect. Razvan Pascu, cu luciditate despre turism si alti demoni
    merita distribuit pe facebook. curs valutar BNR

    Apreciază

  5. I’ve been surfing online more than three hours nowadays, yet I by no means discovered any interesting article like yours. It’s beautiful worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content material as you probably did, the internet shall be a lot more helpful than ever before. “Revolution is not a onetime event.” by Audre Lorde.

    Apreciază

  6. Normally I do not learn post on blogs, however I would like to say that this write-up
    very forced me to try and do so! Your writing style has been amazed me.

    Thank you, very nice article.

    Apreciază

  7. A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that
    you should write more about this subject matter, it might not be a taboo matter but usually folks don’t speak about these subjects.
    To the next! Kind regards!!

    Apreciază

  8. Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it is truly informative.

    I’m gonna watch out for brussels. I will be grateful if
    you continue this in future. Numerous people will be
    benefited from your writing. Cheers!

    Apreciază

  9. Great delivery. Solid arguments. Keep up the good effort.

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: