News Ticker

Iutta, între opinca românească și condurul contemporan

“Aud pe aici filogerman, filoenglez, filofrancez, filoamerican….dar bine, domnilor, filoromân nu sunteți niciunul? Că doar din opinca românească am purces cu toții!” 

Costin Dodu, „Simfoniile Vieții”

Iutta, brandul cu dor de românesc, lansează în data de 2 Aprilie, la Galeria Galateca, prima sa colecție de încălțăminte cu motive tradiționale. Noua linie va fi expusă în vitrina galeriei de artă contemporană ca parte din proiectul Măiastra Design, într-un decor ce are ca tematică pădurea de argint. Conceptul va da viață elementelor de inspirație eminesciană într-un set-up organic axat pe eleganța mesteacănului.

11076156_10153289083317384_293945960_n

Pantoful Iutta are în spate o poveste care se va spune la fiecare pas, fără cuvinte. Iar pantofii cu povești trebuie purtați de când începem să mergem, pentru că au o declarație puternică de făcut, nu întâmplător brandul reflectă dorul de românesc prin valorificarea folclorului, suplinind nevoia de identitate care caracterizează prezentul. Creațiile Iutta sunt realizate prin arta meșteșugăritului într-un atelier local ce consideră că măiestria detaliilor și calitatea execuției sunt elemente esențiale ale unui produs ce va dăinui în timp. Pielea care dă formă schițelor este aleasă cu grijă, iar dorurile se țes individual cu mare migală. Colecțiile au în spate o poveste ce ne amintește unde ne sunt cu adevărat rădăcinile și valorile. Astfel, Iutta e o continuare a femeii care o poartă, a sumei credințelor ei.

Prima colecție Iutta de încălțăminte este definită de culori, forme și texturi inspirate din natură. Linia acestui sezon este un dans al formelor și broderiilor, cu variații de design care aduc în contemporan simboluri ancestrale. De la pantofi cu toc la pantofi platformă, cizme și ghete, noua gamă introduce eleganța motivelor brodate în accesoriile unei ținute zilnice.

Fuzionând aceste concepte, Iutta și atelierul NO NO NO au conceput un set-up organic numit „Pădurea de argint”, care susține povestea colecției.

În jurul brandului Iutta se află mereu o poveste. Pădurea de argint e o fuziune modernistă a elementelor din natură, redând mestecenii din opera lui Eminescu. Decorul dezvoltă vizual acest concept și pune în scenă colecția, dându-i viață”-  Nicoleta Chirica, fondator și designer Iutta.

De la vlădincă până la opincă

Că tot vorbim despre povești, pantofii sunt parte integrantă a istoriei costumului tradițional, parcursul lor este și istoria anumitor metamorfoze socio-culturale. La români, lucrurile au stat un pic mai simplu, înainte portul era de două feluri, cu opinci sau desculţ.

Într-adevăr, dacă te gândeşti bine, pantofii poartă marca ţării, cum sunt saboţii pentru olandezi, ei spun ceva despre ocazie, solemnă sau banală, despre ocupaţie, sport, balet, bal, excursie, despre interior sau exterior, despre anotimp, despre sărăcie sau bogăţie, iar în acest ultim caz despre nobleţea reală sau pavernitism”- Ioana Pârvulescu, Din toc în toc.

În satul Poiana, în urma cercetărilor arheologice, a fost descoperită o cizmărie din Evul Mediu. Tot arheologii au găsit urme de opinci datând din anul 2500 î.Hr. pe care le purtau geto-dacii, chiar şi cei care apar pe Columna lui Traian. Răspândirea atât de largă printre români a opincii le-a atras acestora în trecut porecla de opincari (în maghiară bocskoros). Opincăritul, practicat ca meșteșug, și valorificarea acestuia pe piață a luat avânt mai ales în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. Se pare că promotorii acestei denumiri au fost maghiarii, naţiune nobiliară cu posibilităţi vestimentare ceva mai rafinate. Românii n-au uitat acest fapt şi, atunci când, cu mandatul puterilor Antantei, au eliberat Budapesta de bolşevismul regimului lui Bela Kun, se spune că, în loc să arboreze drapelul tricolor, au preferat să lege pe vârful parlamentului maghiar o opincă.

Opincile ţărăneşti erau făcute dintr-o bucată dreptunghiulară de piele sau de cauciuc, strânsă pe laba piciorului cu ajutorul nojiţelor. Vechimea lor este indicată şi de numărul mare de expresii care au intrat în vorbirea autohtonă, de pildă expresia „c-un pantof şi c-o opincă” înseamnă a fi luat prin surprindere. „A umbla cu opinci de fier” înseamnă a umbla mult. Opincă în sensul colectiv înseamnă ţărănime. „De la vlădică până la opincă” este expresia care denotă un colectiv din toate clasele sociale.

Conduri cu dor 

Întorcându-ne în contemporan, pe parcursul evenimentului de lansare a liniei de pantofi Iutta, invitații vor așterne pe hârtie cu ajutorul mașinilor de scris cele mai frumoase gânduri, conturând împreună propria poveste. Povestitori pe parcursul serii vor fi Nicoleta Chirica, fondator și designer Iutta, alături de Silvia Cristescu, fashion editor și stilist pentru revsta Viva!.

Înainte de a-l lansa pentru prima dată în țară, decorul colecției a fost prezentat în exclusivitate la târgul Global Destination for Shoes and Accesories (GDS) din Dusseldorf, alături de cea mai nouă linie de genți, accesorii și încălțâminte Iutta ce vor fi disponibile acum spre achiziționare în shopul NeoGalateca afiliat galeriei.

A fi încălțat cu pantofii potriviți care spun ceva despre personalitatea ta are o semnificație socială puternică. Încălțămintea apare ca un totem aducător de magie, de aceea regăsim acest simbol infiltrat în povești, fie că vorbim de pantofii roșii ai Dorotheei, din Vrajitorul din Oz, care o purtau peste tot prin lume la o simplă bătaie din călcâie, la condurul Cenușăresei care îi demască adevărata identitate, în final, la povestea lui Perrault cu Motanul Încălțat, care îi va schimba complet norocul fiului de morar. Pentru cel care ştie să citească în detalii, asemenea lui Sherlock Holmes, încălţările dau toate informaţiile despre viaţa purtătorului lor.

Se pare că, mai mult decât haina, „încălţămintea face pe om”.

Despre Iutta

Iutta este un brand premium ce se inspiră dintr-un puternic simț al identității, transpus prin arta meșteșugului într-un design cu motive folclorice brodate în piele. Astfel, tradițiile și culturile locale sunt sintetizate prin tehnologii innovative într-un concept universal, descris de emoții și povești.

Mai multe detalii pe www.iutta.ro și www.facebook.com/Iutta.ro.

Noua colecție de încălțăminte Iutta, numită ”Conduri cu dor”, este disponibilă aici: www.iutta.ro/conduri-cu-dor.

Afis Padurea de argint

PARTENERI MEDIA: Euforia Lifestyle TV, fpeople.ro, The ONE, Petocuri.ro – Cea mai selecta comunitate de femei, GLAMOUR, InStilulMeu.ro, Elegantine, Business Review, Bookblog.ro, Weart.ro, Revistaescu.ro.

PARTENERI: Galateca, NO NO NO, Materia.

SPONSORI: Bacania ROD, Domeniile Samburesti, AQUA Carpatica, Centrul Shakti, Proud To Be Romanian, Minuni.ro, Editura Litera, Sis’n’Me.

Sursa foto: Iutta, vechiul-regat.blogspot.ro, Florea Bobu Florescu „Opincile la Romani”

Anunțuri
Despre andreeadanescu (46 de articole)
Media & Public Relations on the serious times, lover of beautiful things on my free time.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: